baloncuklar

9 Mart 2012

YALANCI İÇLİ KÖFTE VE YALANCI ÇİĞ KÖFTE


Kırmızı gülBugün Güney Doğu Anadolu ve Doğu bölgelerine ait bulgurla yapılan 2 farklı lezzetin.
Gençlerin değimiyle çakma bizlerin deyimiyle yalancı tarifini getirdim sizlere.İçli köftenin aslını mekanı cennet olsun.Rahmetli babacım yapardı,hiç üşenmez saatlerce uğraşırdı.Sevgisi ve o  güzel elleriyle ne lezzet çıkarırdı ortaya parmaklarınızı yerdiniz.Bir tanesinin içine 1 zeytin koyar,bu kime gelirse o bugünün şanslısı derdi.Zeytini bulucaz diye yediğimiz içli köftenin sayısını bilmezdik.Bulan çığlığı basardı ben buldum diye:) Kendime öyle kızıyorum ki? Böyle bir lezzet ustasının kızıyken niye öğrenmedim babamdan diye.O zamanlar nasıl olsa yapan var diye sanırım üzerinde durmamışım.Şimdi ne kadar dövünsem faydası yok.Mekanı cennet olsun.Babamı kaybedeli uzunn yıllar oldu.Bende şimdi babamın kızı olarak bana yakışmasa da çakma veya yalancı diye tabir edilen şeklini yapıyorum.Aslı kadar meşakatli olmayışı işin kolay yanı.
Asla gerçeğinin yerini tutamaz ama,inanın bu çakma veya yalancı haliyle de içli köfte tadına benzeyen nefis bir lezzet.

                 Kırmızı gülYALANCI İÇLİ KÖFTEKırmızı gül

MALZEMELER:
320 gr. 2 Su bardağı ince bulgur (kısırlık)
1,5 Su bardağı kaynamış sıcak su
3 Adet haşlanmış rendelenmiş patates (bir tanesini ayrı rendeleyin,üzerine kullanıcaz)
2 Yemek kaşığı biber salçası
2 Yumurta
2 Yemek kaşığı zeytinyağı
1 Yemek kaşığı un
6 - 7 diş sarımsak (dövülmüş)
1 Tatlı kaşığı dolusu kimyon
1 Tatlı kaşığı dolusu nane
Tuz

İÇ HARCI:
200 gr. Kıyma
2  Adet orta boy soğan (yemeklik küçük doğranmış)
2 Yemek kaşığı zeytinyağı
1 Su bardağı ceviz (irili ufaklı kıyılmış)
Tuz

HAZIRLANIŞI:
Kısırlık bulguru tel süzgeçte yıkayıp suyunu iyice süzdürün.Çukur bir kaba alarak üzerine kaynamış suyu döküp,karıştırıp kapağını kapatarak 30 dakika demlenmeye bırakın.

Bu arada tavaya zeytinyağı,doğradığınız soğanları ve kıymayı alarak kavurmaya başlayın.Kavrulunca cevizi ve tuzunu ilave ederek karıştırıp bir kenarda bekletin.

Şişen bulgurun üzerine,listedeki tüm malzemeleri ilave ederek yoğurun.
Yoğurduğunuz bulgurlu harcı 2 ye ayırın.
Yağladığınız orta boy uzun borcama 2 ye ayırdığınız harcın birini elinizle bastırarak her tarafı eşit gelecek şekilde yayın.

Üzerine kavurduğunuz kıymalı harcı,yine her tarafa eşit bir şekilde yayın.

Diğer bulgurlu harca,ayrı rendelediğiniz patatesin birini ilave ederek yoğurup kıymalı harcın üzerine yayın.Bunu yapma nedenim,fırında kızarırken bulgurlar setleşmesin patates onları yumuşatsın diyedir.
Yalnız bu harcı yayarken biraz itina istiyor.Altındaki kıymalı harç bir tarafa toplanmasın diye parça parça avucumda açarak yerleştirdim.elimle ek yerlerini hafifçe bastırınca kolayca birbirine yapışıp ekleri belli olmuyor.(son kat biraz özen istiyor)
5 Dakika önceden ısıtılmış 180 derece fırında 15 dakika bekletip çıkarın.

Nar ekşili bol salatayla servis yapın.
  
                                       Afiyet olsun...


              
                  Kırmızı gülYALANCI ÇİĞ KÖFTE Kırmızı gül

Kırmızı gülGüney Doğu Anadolu'ya ait olan çiğ köfte.Türkiye'nin lezzet haritasın da paylaşılamayan yiyeceklerin başında geliyor.
Gaziantep,urfa,Adıyaman,Batman,Mardin sahip çıksada Gaziantepli olan mekanı cennet olsun.Babacığımın sevgisiyle,elleriyle yaptığı çiğ köftenin lezzetini hiç bir yerde bulamam.Babamın kızı olarak bana yakışmasa da.Biz de anca böyle çakma,yalancı diye tabir ettiğimiz türlerini yapıyoruz:) 
Gerçeklerini yapamayınca,sayfam bugün yalancı lezzetlerle doldu:) Bu lezzet de aslında adı çiğ köfte ama bu şekliyle Antakya yöresine ait farklı ama nefis bir lezzet.Mor fesleğenin aromasıyla ortaya farklı nefiss bir lezzet çıktığını görüceksiniz.Mor fesleğenin rengine,o mis gibi kokusuna bayılıyorum.
Benim mutfağım da çeşit çeşit baharatlarım olmalı mutlaka.Ben kadar baharat aşığı biri daha var mı acaba? Her baharatın kendine has farklı,harika bir aroması var.Tüm baharatları,acıyı çokkk seviyorum,çokkk:)

MALZEMELER:
320 gr. 2 Su bardağı kısırlık ince bulgur
1,5 Su bardağı kaynamış sıcak su
5 Orta boy Patates
3 Orta boy soğan
2 Yemek kaşığı dolusu biber salçası
1 rer çay kaşığı dolusu kimyon,karabiber,pul biber
1 Tatlı kaşığı sumak (yoksa şart değil)
2 Tatlı kaşığı acıka harcı 
1 Yemek kaşığı dolusu mor fesleğen kurusu.Tazesini kullanırsanız yarım bağ incecik kıyın.
(yoksa yerine 1 yemek kaşığı dolusu kekik)
2 yemek kaşığı nar ekşisi
1 limon suyu
1 Küçük çay bardağı zeytinyağı
Tuz
Üzerine ince kıyılmış maydanoz

HAZIRLANIŞI:
Önce bulguru,büyükçe bir kabın içinde kaynamış sıcak suyla ıslatarak karıştırıp üzerini kapatın.
Kabarıp şişmesi için 30 dakika bekletin.
Patateslerin kabuklarını soyun iri parçalar halinde düdüklü tencereye doğrayıp 2 - 3 su bardağı su ve tuz ilavesiyle haşlayın.Süzgeçe döküp suyu süzülünce patates ezeceğiyle veya çatalla ezin.
Soğanları yemeklik küçük küçük doğrayın.Zeytinyağıyla kavurup salçaları ilave ederek biraz daha kavurup,şişen bulgurun üzerine dökün.
Üzerine ezdiğiniz patatesleri,baharatları,nar ekşisi,limon suyu ve tuz ilavesiyle yoğurun.
Limon suyu ve tuzu damak tadınıza göre ayarlayarak kontrol edin.
Ceviz büyüklüğün de toplar yuvarlayarak servis tabağına dizin.
Üzerine maydanoz serpin.
 
Afiyet olsun...
Kırmızı gül

28 yorum:

Beşparasız dedi ki...

İkiside çok lezzetli gözüküyor..Allah rahmet eylesin babana...
Ondan öğrenmediğini yazmışsını ama el becerin demekki babadan geliyor :)

Böğürtlen Taneleri dedi ki...

Canım çok güzel görünüyor.Ellerine sağlık.Babanında mekanı cenent olsun.

bırtutamkekik dedi ki...

mekanı cennet olsun ablacım babacığınızın..
ahh bilseydik kıymetini değil mi tüm nimetlerin elimizde iken..
aklımıza gelmiyor kötü ihtimaller çoğu zaman..
ama olsun,babacığınız sizin gibi bir ewlada sahip olduğu için eminim çok huzurludur yerinde..
ellerin dert görmesin ablamm..
çok leziz her biri..
hayırlı hafta sonlarıı..

İlayda'dan Hobiler dedi ki...

Ellerinize sağlık Seval ablacım hepsi çok leziz görünüyor harika, öpüyorum kocamn sevgiler....:)

nanemaydonoz sofrasıGÜL dedi ki...

babanız nur içinde yatsın seninde güzel görünüyor içli köften canım,
laf aramızda ben de fena yapmam

yasemin dedi ki...

görüntü nefis canım ellerine emeğine sağlık

CEPAYNASI dedi ki...

ellerine sağlık...
yalacı içli köfteye "sini köfte"denir ,biliriz ama pek yapılmaz...sağolsun annemler yapıyor içli köfte...biz yiyiciyiz:)))

AslıASLI dedi ki...

Önce Allah rahmet etsin :( keşke yanımızda olsalardı :(

Çiğ köfteyi severek yerim, her zaman. Ama içli köfteyi inanın daha geçen hafta yedim ilk kez :) çünkü pek sevmezdim ve bir kere denediğimde hiç beğenmemiştim. Daha sonra bir yerde yedim ve çok sevdim.

Ne diyebilirim, öyle nefis görünüyorlarki, her iki tarifte. Ellerinize sağlık..

yemekbiraşk dedi ki...

hepside sevdiğim lezzetler ellerine sağlık canım.. babacığının mekanı cennet olur inşallah.. sevgilerimle seval

neslice tarifler dedi ki...

Annem de her ikisinin gerçeğini çok iyi yapar. Sizin yalancılar da gerçeğini aratmaz olmuş Seval Hanım. Ellerinize sağlık. Babanızın ruhuna gitsin. Nurlar içinde yatsın..

Pasta sarayim dedi ki...

Olsun yalancisi olsun bence nefis olmustur.Ayrica cig köftede harika görünüyor.Ellerine saglik canim....
sevgiler

Recep Altun dedi ki...

Merhabalar,

Sevdiklerimizi kaybettikten sonra, anlıyoruz ki; öğreneceğimiz ve soracağımız çok şey varken, hiçbir şey yokmuş gibi zamanı değerlendirememenin sonucu, yitirdiğimiz sevdiklerimizle birlikte onlardan faydalanacağımız birikimler, ne kadar acıtıyor içimizi değil mi?.

Babanıza, Cenab-ı Hakk'tan rahmetiyle muamele eylemesini sizlere de sabr-ı cemil ihsan etmesini dilerim.

İyi kötü yine birşeyler öğrenmişiniz ki, köftenin yalancısını (herhalde eti olmayınca yalancı olarak adlandırılıyor) yaparak bunu da blogger arkadaşlarınızla paylaşmışınız.

Ellerinize ve emeklerinize sağlıklar dilerim. Kullanılan malzemelerle birlikte fotoğraflar, bu yalancıların gerçek lezzetli ve enfes birer köfte olduklarınının ispatıdır.

Selam ve dualarımla.

Saliş Butik Pasta dedi ki...

Ellerinize sağlık ablacım ben bu yalancı içli köfteyi çok tuttum kesin deneyeceğim ....

u.aydin dedi ki...

oncelikle ne guzel anlatmissin babani,hayranlikla okudum Allah rahmet eylesin,nur icinde yatsin.babandan almissin sen hayatim elinin guzelligini yaptiklarindan goruyoruz.marifet kanda,damarda.ellerine saglik ikisi de cakma olsa da enfesler,sevgilerle.

Fransali Gelin dedi ki...

çig kofte islerini erkeklere birakiyorum ben, içli kofteyide adanann yarmasiyla bulguu olmadan yapmiyorum. Ama bunlar sahane gorunuyor valla. ellerine saglik

gez gör arpacık dedi ki...

Ellerinize, emeklerinize sağlık. Daha önce bloğunuzu fark etmediğim için kendime çok kızdım. Tarifler damak zevkime uygun, gezi yazıları süper, hele o sofralar..Bundan sonra takipteyim inşaallah. Sevgiler.

ihlamurcum dedi ki...

Önemli olan tadı, yalancısını ben yapayım.Ellerinize sağlık

mutfagabuyrun dedi ki...

babanın mekanı cennet olsun canım.ellerine sağlık.herikiside çok güzel.öpüyorum.

Unknown dedi ki...

Seval abla ellerine sağlık görsel şölen yaratmışsın.Demek sen Gazianteplisin ve ne kadar şanslısın....Bayılıyorum doğuya ve yemeklerine gitmedim ama tvden ne kadar güzel yerler olduğu belli ...Ama sende kesin yalancı olmayan içli köfte yaparsın ben bile yaptığıma göre burda Adanalı arkadaşlardan öğrendim ilk yıllarda yaptıklarım istediğim gibi olmasada yıllar geçtikçe artık dağılmıyor hamuru kalın olmuyor...bu yaptığını da biliyorum bununda tadı ayrı börek gibi oluyor sevgilerle...

pembe kekik dedi ki...

Ellerine sağlık.Çok nefis görünüyor.Mutlu hafta sonları:)

Hayat Mutfakta Guzel dedi ki...

Gayet de sahici duruyorlar...
Ellerine sağlık, görüntü muhteşem...

Unknown dedi ki...

Canım benim ellerine sağlık nasılda
güzel olmuş çok severim mutlu pazar
lar sevgiler.

küçükdünyam dedi ki...

ZİYARETİN VE YORUMUN İÇİN TEŞEKKÜRLER

çatlakkafe dedi ki...

Tarifini yayınladım arkadaşım katıldığın için çok teşekkür ediyorum sevgiler

~♡ηυяѕαℓкιмι™ dedi ki...

Çok becerikli biri değilimdir o yüzden böyle güzel yemekler yapıp yayımlayan insanlara bayılıyorum. İçli köfteyi deneyeceğim inşaALLAH. Teşekkürler.

MAZES dedi ki...

Seval,yalancı çiğ köfteyi not ettim ,
ellerine sağlık,şu anda olsa da yesek .

sare dedi ki...

Bulgurla yapılan herdeyse herşeyi severim. Yalancısı, gerçeği farketmez.
Her ikisi de çok güzel görünüyor, ellerine sağlık.
Sevgiler.

PAPATYA PRENSES dedi ki...

içli köftenini her haline bayılırım. ellerine emeklerine sağlık canım.


bu arada bütün yorumların geldi:))